http://khisr.kharkov.ua.index.php?id=1468008500

Державне соціальне замовлення в Білорусі: на шляху до вільного ринку соціальних послуг

08.07.16

30 червня -1 липня 2016 року провідний експерт ХІСД Андрій Черноусов в складі делегації під егідою Офісу Координатора Проектів ОБСЄ в Україні відвідав Республіку Білорусь здійснив ознайомлювальний візит з метою вивчення надання соціальних послуг недержавними агенціями. В ході зустрічі з представники Міністерства праці та соціального захисту Республіки Білорусь стало відомо, що соціальні послуги у Білорусі виключно надаються державою. Держава, через мережу територіальних центрів соціального обслуговування населення, яких налічується 146 на 9,5 млн. країну. Базовим соціальним стандартом надання соціальних послуг в країні згідно з Законом РБ «О социальном обслуживании» є сама наявність (!) територіального центру у кожній адміністративній одиниці (районі). Починаючи з 2013 року, з’являється можливість замовляти та надавати соціальні послуги у рамках державного соціального замовлення. Законодавчо визначено вичерпний перелік соціальних послуг, які можуть надаватися в рамках державного соціального замовлення. Якщо коротко узагальнити, то держава готова «купувати» у громадський та інших недержавних організацій лише ті послуги, які вона не хоче та/або не може надавати самостійно через мережу територіальних центрів. Серед таких послуг: надання послуг особам з ВІЛ/СНІД, хворим на туберкульоз, хворим на психічні розлади (деменція, розумова відсталість), паліативні послуги для дітей тощо. Серед обраних надавачів соціальних послуг за соціальним замовленням виявилося вкрай мало організацій, через складані процедури конкурсів та високі вимоги до громадських організацій. Так, наприклад, організація – провайдер має мати осередки у всіх областях Білорусі, має належну кількість персоналу, та головне: має надати послугу без авансу та отримаю платню лише після надання цієї послуги.
Важливо відзначити, що єдиним джерелом оцінки потреб у соціальних послугах усіх верств населення в Білорусі є дані територіальних центрів.
Також делегація відвідала Білоруське товариство «Червоного Хреста», яке є найбільшою громадського організацією в Білорусі з понад 1,3 млн. членів та понад 10 000 активних працівників. Червоний Хрест є майже ексклюзивним недержавним провайдером соціальних послуг для людей похилого віку, хворих на деменцію. Червоний Хрест був, є та залишається активним лобістом просування державного соціального замовлення та демонополізації надання соціальних послуг в РБ.
Пізніше також відбулася зустріч із міжнародним просвітницьким товариством «АКТ», яке є аналітичним центром в сфері надання соціальних послуг, питань до ступу до АРТ, є партнером «Глобального фонду» інших міжнародних донорських організацій. Експерти «АКТ» повідомили, що діюче законодавство про державне соціальне замовлення є вкрай зарегульованим та таким, що унеможливлює участь широкого кола громадських організацій у отриманні державного фінансування на надання соціальних послуг в рамках державного соціального замовлення.
Вивчення досвіду близької за соціально – економічними умовами та спорідненим радянським минулим Республіки Білорусь у сфері надання соціальних послуг недержавними провайдерами наштовхує нас на висновки, а саме:
- Обидві наші країни досі дотримуються інституційного принципу надання соціальних послуг, тобто послугу надає УСТАНОВА (територіальний центр, інтернат тощо);
- Менеджмент обох держав з великою недовірою поки що ставиться до недержавних провайдерів послуг;
- Уряди не хочуть віддавати мільйонні ринки соціальних послуг, на яких вони є не лише монополістами у якості провайдерів, а й замовниками та контролерами.
Візит було здійснено за підтримки Офісу Координатора Проектів ОБСЄ в Україні.
Робота Інституту в сфері реформування надання соціальних послуг здійснюється в рамках реалізації проекту Європейської Комісії «Посилення ролі місцевих громад в процесі прийняття рішень щодо надання соціальних послуг»