http://khisr.kharkov.ua.index.php?id=1497433712

Система надання соціальних послуг потребує докорінних змін

14.06.17 | ХІСД

Про це 13 червня говорили у Чугуєві на семінарі, організованому Харківським інститутом соціальних досліджень, Чугуївською міською радою та Харківською обласною радою. Семінар зібрав голів міст обласного підпорядкування Харківської області, представників Харківської обласної ради, експертів з питань соціального захисту.

Роботу семінару відкрили Голова Харківської обласної ради Сергій Чернов та Міський Голова Чугуєва Галина Мінаєва.

У своєму вітальному слові Сергій Чернов зазначив, що соціальна захищеність населення – це найважливіший показник успішності будь-якого регіону та його влади, тому ця тема є актуальною для всіх присутніх. «Сьогодні ми переживаємо переламний момент, коли внаслідок процесу децентралізації місцеві громади отримали додаткові фінансові ресурси. Разом із цими додатковими ресурсами, громади отримали нові обов’язки, серед яких повне забезпечення соціальної сфери, надання соціальних послуг. Досвід м. Чугуєва є унікальним не тільки для Харківської області, але і для України в цілому. Його особливість полягає в тому, що нарешті місцева громада буде фінансувати потребу кожної незахищеної людини, а не витрачати мільйони на утримання установ» - зазначив Сергій Чернов.

Міський Голова м. Чугуїв Галина Мінаєва розповіла про досягнення міста у сфері надання соціальних послуг. «За останні півроку ми зробили величезні кроки на шляху до удосконалення системи соціального захисту населення: розробили і затвердили стратегію розвитку соціальних послуг міста до 2020 року, запустили портал соціальних послуг, підтримали бюджетними коштами нових провайдерів, а саме створили центр реабілітації дітей с інвалідністю, співфінансували створення класу інклюзивної освіти та клубу відповідального батьківства. Завдяки проекту наших партнерів, Харківського інституту соціальних досліджень, у Чугуєві успішно запрацювала нова послуга для батьків – соціальна няня. Наразі ми готові до революційних перетворень у сфері надання соціальних послуг. Вивчаючи англійський досвід надання соціальних послуг, ми зрозуміли, що в умовах обмеженого фінансування нам необхідно переформатувати систему надання соціальних послуг і керуватися базовим принципом «найкраща якість за існуючі гроші». – заявила в ході свого виступу Галина Мінаєва.

Провідний експерт Харківського інституту соціальних досліджень Андрій Черноусов представив присутнім результати оцінки потреб населення Чугуєва у соціальних послугах. Пан Черноусов закцентував на життєвій необхідності залучення недержавних провайдерів до надання соціальних послуг та створення рівного конкурентного середовища для підвищення їхньої якості. «Соціальні послуги – це сфера, яка стосується кожної без виключення людини: матері з немовлям, літньої людини, людини з інвалідністю тощо. Стара інституціональна радянська система надання соціальних послуг не здатна задовольняти сучасні потреби клієнтів соціальних послуг та потребує докорінних змін. Ідея проекту, який реалізує Інститут, полягає у створенні відкритого ринку соціальних послуг, на якому місцева громада визначає, замовляє, контролює та оплачує соціальні послуги. Ці послуги можуть надаватися приватними, комунальними або благодійними організаціями. Така система дозволить найбільш ефективно використовувати гроші місцевих громад та демонструвати опікуватися усіма без винятку вразливими категоріями населення», - зазначив в ході своєї презентації провідний експерт ХІСД Андрій Черноусов.

Начальник управління соціального захисту населення Чугуївської міської ради Олена Куриленко озвучила основні ідеї стратегії соціального захисту міста, яка вміщує 5 пріоритетів: підвищення рівня доступності соціальних послуг; формування соціально відповідальної громади; розвиток ринку соціальних послуг; посилення кадрового потенціалу суб’єктів, які надають соціальні послуги та побудова ефективної системи надання соціальних послуг. Особливу увагу пані Куриленко закцентувала на активізації громади і боротьбі з таким негативним явищем як соціальний інфантилізм: «На жаль, ми все ще ставимося до своїх клієнтів як до пасивних споживачів і вони сприймають себе так само. Мені імпонує культура соціальних послуг, яку ми побачили в Англії, – кожен у міру своїх фізичних, розумових, психічних можливостей повинен зробити щось корисне для суспільства протягом свого життя».

Науковий співробітник ХІСД Марія Колоколова презентувала результати навчального візиту до Сполученого Королівства делегації м. Чугуїв в рамках проекту ХІСД «Посилення ролі місцевих громад у прийнятті рішень щодо надання соціальних послуг», за фінансуванням ЄС. «Мета нашого візиту була вивчити британський досвід надання соціальних послуг на прикладі графства Кент для імплементації кращих практик у м.Чугуїв і широкого розповсюдження набутих знань в Україні загалом. Серед таких кращих практик слід відзначити клієнт-орієнтований підхід – навіть якщо лише одна людина потребує послугу, місцева влада повинна її забезпечити: знайти провайдера, навчити наявного провайдера наданню цією послуги, надати її самостійно або, у крайньому випадку, надати грошову компенсацію, щоб клієнт сам знайшов собі провайдера і оплатив необхідну послугу. Дуже важливим є те, що усі провайдери - і державні, і приватні, і благодійні - є рівними, вони вступають у відкритий конкурс за право надавати ту чи іншу послугу, однаково підлягають зовнішньому контролю незалежних національних служб, повинні відповідати однаковим стандартам якості. Соціальне замовлення, співфінансування послуг з різних джерел, надання більшості послуг єдиноразово та максимальний розвиток в людини самообслуговування, висока участь громади у підтримці своїх членів та багато іншого – це ті аспекти, на які нам слід звернути увагу у реформуванні нашої системи соціальних послуг», – зазначила Марія Колоколова.

Незалежний експерт Проекту ХІСД Анна Левкіна зупинилася на принципах соціального замовлення і оцінці потреб у соціальних послугах. Пані Левкіна зазначила, що наша діюча система оцінює лише ті послуги, які вже є у наявності, і не питає клієнтів про їхні початкові потреби. «Можливо, ми надаємо абсолютно не ті послуги, яких потребує клієнт. Наразі ми оцінюємо інституції, а не те для чого ці інституції створені – потреби. Лише змінивши цей підхід, ми зможемо змінити нашу систему соціальних послуг, поставивши на чільне місце – людину і її інтереси».

Спільне бачення проблеми пролунало у доповіді Першої заступниці директора Департаменту соціального захисту населення ХОДА Тетяни Бабенко, в заяві якої прозвучала думка про необхідність змін в оцінці потреб у соціальних послугах та усунення монополії держави на надання соціальних послуг. Пані Бабенко висловила оптимізм щодо реформування соціальної системи, враховуючи її кадровий потенціал та готовність до змін на рівні місцевого самоврядування.

У ході роботи семінару були також представлені проекти Чугуєва «Соціальна няня» та «Ресурсний інклюзивний клас НВК №6». Учасники семінару висловили захоплення здобутками Чугуєва у соціальній сфері та бажання надалі обмінюватися досвідом з цих питань.

ХІСД висловлює щиру вдячність усім причетним до реалізації проекту «Посилення ролі місцевих громад у прийнятті рішень щодо надання соціальних послуг», що фінансується Європейським союзом. Разом ми можемо більше!