вход | регистрация | забыл пароль
подписаться на рассылку:

ВІТАЛІЙ ЗАХАРЧЕНКО: "МИ ГОТОВІ ЗМІНЮВАТИСЯ, ЩОБ ВІДПОВІДАТИ ОЧІКУВАННЯМ ГРОМАДЯН"

20.12.12 | МВС України | mvs.gov.ua

Міліція – чи не найбільш публічний орган влади, від діяльності якого залежить громадський і навіть суспільний спокій в країні. Напередодні професійного свята українські правоохоронці традиційно підбивають підсумки року, що минає. Яким був 2012-й для відомства, розповів Міністр внутрішніх справ України генерал внутрішньої служби Віталій Захарченко.
– Віталію Юрійовичу, яким, на вашу думку, був цей рік для української міліції?
– Він був нелегким, оскільки упродовж доволі короткого періоду наша країна пережила кілька доленосних моментів. Одним із них, зокрема, став фінал чемпіонату Європи з футболу – загальнонаціональний проект, до якого ретельно готувалася і міліція, яка мала виконати надвідповідальну місію – забезпечити правопорядок у державі. Вважаю: органи внутрішніх справ гідно впоралися із поставленими завданнями й наші громадяни почувалися в цілковитій безпеці, як і кілька мільйонів іноземних гостей, що відвідали Україну в час проведення Євро-2012. Вони повернулися на батьківщину із переважно позитивними спогадами, бо свято футболу не затьмарили значні порушення громадського порядку. Без сумніву, у тім значна заслуга всіх правоохоронних структур. Звісно, тут далася взнаки успішна діяльність на ниві міжнародної співпраці відомства із зарубіжними партнерами. Особливо я вдячний польським колегам, адже ми багато використали з їхнього та іншого іноземного досвіду. Приємно зазначити, що до справи забезпечення правопорядку на вулицях населених пунктів активно долучаються громади. Таку ініціативність втілено в налагодженні Департаментом ДСО системи термінового виклику правоохоронців. Швидке прибуття наряду останніх на місце події стає можливим завдяки встановленню в громадських місцях спеціальних пристроїв. З початку року їх уже розміщено понад 9,3 тисяч.
– Якось ви зазначили, що більшість напрацювань, отриманих МВС під час Євро-2012, стали в пригоді й у період виборів у Верховну Раду України. Як це втілено практично?
– Парламентські вибори минули здебільшого в спокійній обстановці, хоча й не без проблемних моментів у царині громадського порядку на окремих виборчих округах. Тут допоміг досвід діяльності Оперативного штабу МВС та подібних структур регіональних управлінь внутрішніх справ під час Євро-2012. Злагоджені дії всіх міліцейських служб дали змогу без зволікань реагувати на сповіщення про порушення виборчого законодавства. Звісно, варто згадати про шквал закидів, у центрі яких тоді опинилося наше відомство. Той, хто критикував дії міліції, називаючи їх непрофесійними або порушеннями закону, чомусь соромився згадувати, що наші працівники виконували ті чи інші кроки не з власної ініціативи, а винятково згідно із рішенням суду чи уповноважених осіб. Така позиція неконструктивна й не сприяє побудові громадянського суспільства.
– На адресу ДАІ почасти лунає критика, що стосується технічного оснащення служби. Як МВС збирається покращити цей аспект?
– Активне запровадження й використання новітніх технологій у діяльності Державтоінспекції є частиною процесу, який я назвав би малою реформою міліцейського дому. Нашим стратегічним, великим завданням є його перетворення на сучасне цивільне правоохоронне відомство. І відхід від практики нагляду за дорожнім рухом людиною слугує саме такій меті. Нині триває робота зі встановлення автоматичних комплексів «Гарпун», створених на базі лазерного вимірювача швидкості «TruCAM». Вони забезпечать фіксацію перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів, передачу інформації про порушення на стаціонарний пост ДПС або мобільний наряд ДАІ для подальшого реагування. Таким чином ми створюємо умови для стримування потенційних лихачів, знижуємо рівень аварійності на шляхах. Зводимо до мінімуму й підґрунтя виникнення конфлікту через суб’єктивність оцінки ситуації автоінспектором чи водієм. Понад 90 постів дорожньо-патрульної служби обладнано системою «Відеоконтроль-Рубіж», що відеофіксує автотранспорт, надаючи можливість автоматично ідентифікувати й перевірити його в розшукових реєстрах.
Таке переоснащення дає відчутні результати: з початку року виявлено понад двісті вкрадених авто, удвічі більше – транспортних засобів, що з різних причин перебували в розшуку. Встановлено понад 6 тисяч одиниць транспорту, які розшукувала Державна виконавча служба. Майже завершено процес внесення даних у Національну автоматизовану інформаційну систему Департаменту ДАІ та її інтегрування з такими ж системами Мінюсту, Державної митної служби тощо. Ця технологія поліпшить ефективність роботи Державтоінспекції й обслуговування громадян.
– Оцінка ефективності роботи міліції, якою вона є?
– Згаданий критерій наразі зазнає змін. Передусім, всередині самої міліції, що дедалі орієнтуватиметься на осучаснення. Це ми бачимо на прикладі відкриття в кількох регіонах спеціалізованих сервісних центрів. За їх допомогою громадяни можуть отримати в «єдиному вікні» довідки, які раніше видавали чотири служби. Такий підхід суттєво спрощує процедуру видачі необхідних документів, економить час. Згадані переваги оцінить кожен, хто звернеться в центр сервісу. Зручність, оперативність, своєчасність наданих громадянам послуг – надійний чинник формування позитивної думки про міліцію. До того ж, відходить у минуле підхід, коли її діяльність оцінювали за відсотком розкриття злочинів. Тим паче, новий Кримінальний процесуальний кодекс докорінно змінює сферу кримінального судочинства, відтак, потрібно інакше реагувати й у сенсі оцінки нашої роботи.
До речі, нову редакцію КПК можна вважати значимою подією для всього суспільства. Наші фахівці й представники Генеральної прокуратури, органів суду активно працювали, створюючи окремі глави цього кодексу та науково-практичні коментарі до нього. Поки що тут про результати говорити зарано, однак усі проблемні моменти вирішуємо оперативно, у режимі міжвідомчої взаємодії.
– Ви говорили про зміни в оцінці діяльності. Проте громадянам краще відома праця «видимих» служб – таких, як ДАІ, патрульної…
– Справді, не вся міліцейська робота помітна або відома широкому загалові до моменту оголошення злочинцеві вироку суду. Навіть попри значний ресурс, використаний на розкриття певного «резонансу». Як приклад наведу ліквідацію потужної кримінальної «схеми». Тернополянин налагодив канал постачання донорських органів людини в одну з країн Азії, й устиг доправити туди кількох шукачів такого роду заробітків, зокрема, власну дружину. Під час спроби організувати переліт іще двох потенційних донорів чоловіка затримали в аеропорту «Бориспіль».
Завдяки значній мобілізації сил та засобів МВС, СБУ, інших правоохоронних структур вдалося оперативно розкрити серію вибухів, що пролунали в Дніпропетровську у квітні 2012-го. Осіб, викритих у їх вчиненні, вже притягли до кримінальної відповідальності. Показовими є і злагоджені дії підрозділів міліції в розкритті низки нападів на банківські установи.
Поза нашим полем зору не залишаються злочинні угруповання, зокрема ті, що спеціалізуються на незаконних операціях з наркотиками – їх ліквідовано понад шість десятків. Борцям із наркотрафіком вдалося вилучили з обігу 8,5 тонн «дурману» та притягнути до відповідальності майже 7 тисяч його збувачів. Окрім того, органи внутрішніх справ знешкодили 270 міжнародних каналів переміщення наркотиків через кордон України. Своєю чергою, працівники підрозділів БОЗ упродовж року викрили понад 250 ОЗГ, серед них – 14 зухвалих банд.
– Які напрямки роботи МВС наразі є пріоритетними?
– Натепер важливо не допустити протиправних посягань на держбюджет. Таке доручення нам поставив Президент України Віктор Янукович. З початку року підрозділи ДСБЕЗ викрили майже сім тисяч злочинів цієї категорії. За закінченими провадженням кримінальними справами збитки становлять приблизно 2 млрд гривень, з яких забезпечено відшкодуванням близько 90%. Іншим пріоритетом, означеним Главою держави на нещодавній всеукраїнській нараді, став захист неповнолітніх від впливу криміналу, – з цією метою створюють уповноважений орган із питань профілактики такого явища. Наразі увага відомства акцентована на запобіганні правопорушень у дитячому середовищі. Завдяки цьому підходу кількість неповнолітніх, причетних до злочинності, зменшилася на 14%.
– Що думають громадяни про зміни в діяльності міліції?
– Громадяни нещодавно дали оцінку змінам, що тривають у міністерстві внутрішніх справ. Ми повинні знати настрої, очікування й соціальні запити щодо правоохоронців. Від цього залежить зворотний зв'язок між владою і суспільством. Фахівці Харківського інституту соціальних досліджень провели загальноукраїнське опитування «Міліція очима громадян: нові методи оцінки ефективності роботи МВС», учасниками якого стали 15 тисяч респондентів. Зауважте: національний екзитпол результатів парламентських виборів охопив всього на 1 тисячу більше опитаних.
Результати дослідження засвідчили, що рівень довіри українців до міліції зріс. Про це говорить кожний четвертий опитаний. Навіть попри розповсюджений у суспільстві негативний стереотип, зростання значне. Дані попередніх вивчень громадської думки, проведених кількома соціологічними установами зафіксували: рівень довіри до правоохоронців покращився від 6,7 до майже 10%. Згідно з наведеним вище, міліція входить у трійку суспільних інститутів, яким довіряють найбільше. Зазначу, що ці висновки озвучили на нараді в МВС, і мій підпис під результатами опитувань свідчить: ми розуміємо проблему й готові змінюватися, щоб відповідати очікуванням громадян, бути відкритішими.
У європейських країнах роботу правоохоронного відомства оцінюють за рівнем довіри громади. Ми готові працювати на таких же засадах, тому цілеспрямовано робитимемо все, щоб змінити ставлення міліції до людей – від зверхнього в окремих випадках, до рівноправно-партнерського. Упевнений: тоді стане іншим і ставлення громадян до своїх захисників.