вход | регистрация | забыл пароль
подписаться на рассылку:

Вивчення досвіду роботи НПМ Королівства Нідерландів

03.11.16 | ХІСД

26-29 жовтня 2016 року за підтримки Координатора Проектів ОБСЄ в Україні ХІСД разом із Департаментом НПМ Уповноваженого ВР України з прав людини здійснив ознайомлювальний візит до Міністерства юстиції та безпеки Нідерландів, яке є координатором голандського НПМ.
НПМ Нідерландів має структуру мультиоргану та майже 60 –тирічний досвід здійснення контрольно – превентивних заходів, спрямованих на подолання катувань та жорстокого поводження. Варто відзначити, що згідно із різними доповідями міжнародних правозахисних організацій та міжнародних органів (SPT та CPT), катування та жорстоке поводження як системна проблема в Нідерландах відсутня.
НПМ Нідерландів має такі складові:
Інспекторат юстиції та безпеки - координатор НПМ мережі Нідерландів. Фактично займається відвідуванням місць несвободи в поліції, судах та в’язницях/СІЗО;
Інспекторат охорони здоров’я. Зона відповідальності цього Інспекторату – будь-яке місце несвободи, в якому надаються медичні послуги. Це психіатричні лікарні, психіатричні лікарні закритого типу для осіб ,які скоїли суспільно небезпечні діяння в стані, який виключає винуватість.
Інспекторат догляду за дітьми. Інспекторат відповідає за надання послуг з догляду у всіх місцях несвободи, де перебувають діти.
Рада Адміністрації кримінальної юстиції та захисту дітей. Цей орган відповідає за контроль поводження з дітьми під час проходження усіх ланок системи кримінальної юстиції: від поліції до в’язниці.

Крім статутних органів, які вписані в закон, в Нідерландах існують також консультативно-дорадчі та спостережні органи, які так само мають вплив на діяльність місць несвободи і тому включені у склад НПМ на правах асоційованих партнерів. До них відносяться:
Спостережний Комітет за місцями тримання під вартою. Фактично створений на рівні місцевих громад орган, який регулярно відвідує місця тримання під вартою (поліція, суд, в’язниця) та відстежує умови тримання;
Національна палата з нагляду за інституційною опікою. Ще один орган, який відповідає за зміст інституційної опіки у різних місцях несвободи.
Королівський кавалерійський комітет нагляду за місцями військового тримання. Діяльність цього органу більш релевантна до функцій військової поліції, прокуратури та військової в’язниці. Історично військовою дисципліною в Нідерландах займалися кавалеристи.

Делегацію зустрів із вітальним словом Голова Інспекторату пан Бос, який коротко розповів про мандат, функції та зону відповідальності Інспекторату. Інспекторат існує з 1952 року та займається регулярним відвідуванням місць несвободи, приймає та розглядає скарги на жорстоке поводження із затриманими та ув’язненими. З 2010 року з моменту ратифікації Нідерландами ОРСАТ Інспекторат призначено координаційним та відповідальним органом за діяльністю НПМ в країні. Інспекторат хоча і знаходиться у складі Міністерства юстиції та безпеки, але не підпорядкується Міністру та є незалежним у своїй діяльності. Така незалежність, скоріше за все, забезпечується правовою традицією та правовою культурою, коли посадовці такого рівня неухильно дотримуються неписаного принципу невтручання, а не базуються на нормативних актах.

Колеги з голандського НПМ організували для делегації три візити до місць несвободи провінції Лімбург, що знаходиться на півдні країни на кордоні з Бельгією та Німеччиною. Делегацію було поділено на 3 команди для візитів до суду, поліцейських камер та у жіночу в’язницю із окремим відділенням для чоловіків. Звичайно, ми побачили гарні та комфортні умови тримання людей в усіх трьох типах, але представники місцевої громади, які входять до спостережної ради, неспинно відвідують та моніторять умови тримання, бо переконані, що за відсутності зовнішнього контролю можуть з’явитися додаткові ризики серед поліцейських та в’язничних офіцерів порушувати права затриманих осіб.
Команда українського НПМ була вражена рівнем взаємодії органів різного підпорядкування та галузевої належності у справі попередження поганого поводження та рівнем залучення представників місцевої громади до моніторингу місць несвободи. Варто відзначити, що існуючий рівень розвитку запобіжників, контролю та реакції на факти тортур та жорстокого поводження на момент ратифікації Нідерландами ОРСАТ був вищий, аніж той, який був запропонований Факультативним протоколом. Приклад Королівства Нідерландів примусив нас замислитися над тим, що НПМ не має бути виключним або ексклюзивним органом, якій відвідує та відстежує ситуацію з жорстоким поводженням у місцях несвободи. Лише плюралістичність моніторингових схем, їх незалежність здатні забезпечити адекватний рівень попередження жорстокого поводження у закладах закритого типу.

Команда ХІСД висловлює щиру подяку Офісу Координатора Проектів ОБСЄ в Україні за багаторічну фінансову підтримку діяльності українського НПМ.