6-7 липня Харківський інститут соціальних досліджень провів тренінг – презентацію «Мінімальні стандарти перебування клієнтів у соціальних місцях несвободи України». На захід були запрошені представники Міністерства соціальної політики України, а також керівники інтернатних установ та територіальних центрів соціального обслуговування з різних регіонів країни.
Метою тренінгу було, передусім, підвищення рівня компетенції учасників в питаннях належного догляду за людьми похилого віку та людьми з інвалідністю та дотриманням їхніх прав. Окрім того, результатом роботи групи стало налагодження активної співпраці між керівниками установ, представниками Мінсоцполітики та Департаментом з питань реалізації НПМ при Уповноваженому ВРУ з прав людини. Останніми були надані змістовні поради з організації умов перебування клієнтів у відповідності до міжнародних та національних стандартів у сфері стаціонарного і паліативного догляду. Зокрема, Олена Темченко, начальник Управління моніторингу установ соціальної сфери Департаменту НПМ, окреслила типові порушення прав людини у закладах системи соціального захисту населення. Ірина Сергієнко, головний спеціаліст Управління, розповіла, як можна подолати наявні проблеми забезпечення належних умов утримання клієнтів.
Андрій Черноусов, провідний експерт ХІСД, детально ознайомив учасників заходу із роботою і завданнями національного превентивного механізму в Україні. Світлана Щербань, науковий співробітник ХІСД, продовжила знайомити керівників закладів із діяльністю НПМ, розказавши про методологію та методи моніторингу соціальних місць несвободи, які використовуються під час візитів.
У якості окремої теми Андрієм Черноусовим було піднято питання мінімального стандарту належного поводження із клієнтами та його дотримання в умовах децентралізації та формування конкурентної середи серед провайдерів соціальних послуг у стаціонарних установах. Поява приватних закладів для людей похилого віку, людей с особливими потребами змушує державні установи орієнтуватися не тільки на усталені практики організації своєї роботи, але й на запит реальних та потенційних клієнтів, їх побажання та потреби. Прикладом того, як можна організувати належні умови перебування у комунальних установах є досвід Хмельницького обласного геріатричного пансіонату та Хмельницького територіального центру соціального обслуговування, куди були організовані візити для учасників тренінгу. Головним результатом заходу став ефективний обмін досвідом серед керівників соціальних закладів та домовленість спільними зусиллями впливати на впровадження важливих змін щодо якісного надання послуг своїм клієнтам.
Харківський інститут соціальних досліджень висловлює щиру подяку Програмі розвитку ООН в Україні за фінансову підтримку ініціатив, направлених на покращення умов перебування людей у місцях несвободи в Україні.
Також висловлюємо подяку, Воронецькому Слов’яну Ільковичу, начальнику Управління праці та соціального захисту Хмельницької міської ради, за плідне співробітництво та сприяння в організації зазначених візитів.