Рада після канікул вирішила довго не розгойдуватися і під цим післявідпускним соусом сходу протягнути важливі зміни до низки Законів України, в тому числі які стосуються питань оборони України. До прямих загроз законопроекту №6556 демократичним цінностям та правам людини відносяться:
1. Наділення Національної гвардії України (НГУ) поліцейськими повноваженнями непритаманними для виконання збройними формуваннями. Серед них:
• Повноваження затримувати та доставляти осіб, яких підозрюють у скоєнні адміністративних та кримінальних правопорушень;
• Повноваження складати протоколи про адміністративні порушення за окремі види таких порушень;
• Повноваження оглядати та обшукувати житло без санкції суду;
• Повноваження застосовувати силу та вогнепальну зброю без чітко визначених умов.
2. Подальша мілітаризація НГУ.
• Проект містить низку посилань на функції НГУ, які вона виконує за межами зону конфлікту та «у мирний час»;
• Проект дозволяє ставити на озброєння НГУ майже усі види озброєння, в тому числі важке.
• Проект обмежує функції з управління силами та засобами НГУ Міністром оборони України під час виконання бойових завдань в зоні конфлікту та протидії тероризму.
3. Концентрація прийняття рішень щодо структури, чисельності, складу та інших важливих питань діяльності НГУ в МВС України.
4. Законопроект значно розширює повноваження НГУ не тільки в зоні конфлікту, але і на решті території із можливістю застосовувати силу та зброю, але при цьому не створюються додаткові механізми контролю (checks’n’balances), які б не дозволили зловживати наданими додатковими повноваженнями. Існуючі органи прокуратури не в змозі ефективно забезпечити дотримання прав та свобод громадян при контакті з підрозділами НГУ.
5. Введення непритаманної функції контролю за видобутком корисних копалин, здебільшого бурштину, здатне ще більше криміналізувати це питання, а не вирішити його. Фактично, люди зі зброєю (НГУ) матимуть вирішальне слово під час вирішення спірних питань надрокористування, що порушує конституційних принцип розподілу влади та компетенції центральних органів виконавчої влади.
Законопроект №6556 має і інші ризики для верховенства права та прав людини і його прийняття значно погіршить ситуацію у цій сфері і здатний перекреслити низку демократичних реформ останнього часу і не має потрапити навіть у порядок денний Верховної Ради України.