Соціальні послуги в громадах: сучасні виклики

Сфера соціальних послуг завжди ставить перед нами складні запитання, бо знаходиться на перетині багатьох сфер життєдіяльності людини: медичної, побутової, освітньої, культурної та інших.
Чому на місцевому рівні не працює такий важливий управлінський механізм, як вивчення потреб населення в соціальних послугах?
Мабуть тому, що не має прямого зв`язку з наступним етапом соціального обслуговування – плануванням.
Сьогодні, нажаль, відсутній зв`язок між плануванням бюджетів закладів соціального обслуговування, фінансових обсягів закупівлі соціальних послуг, з результатами вивчення потреб. Основний результат вивчення потреб у соціальних послугах – це два показника: кількість послуг, що потребує населення громади та обсяг коштів, необхідних для їх надання.
Отже, механізм вивчення потреб стане необхідним та запрацює в повному обсязі лише тоді, коли обсяги фінансування установ стануть залежними від кількості та вартості послуг, що надаються.
Визначення представниками місцевої влади пріоритетних категорій осіб, які отримають соціальні послуги за бюджетні кошти, обмежує доступ до соціальних послуг для інших категорій, які з року в рік залишаються за межами пріоритетів (особи з важкими психічними захворюваннями, бездомні особи, звільнені з місць позбавлення волі, ті, хто має соціально небезпечні хвороби або залежність від алкоголю та психотропних речовин …. )
Сьогодні жоден мешканець громади, який потребує підтримки, не повинен залишатися з проблемами наодинці. Обмежений бюджет громади не може забезпечити в повному обсязі потреби в соціальних послугах шляхом створення спеціалізованих установ або закупівлі окремих видів соціальних послуг. Залучення осіб до вирішення власних проблем є однією з першочергових задач. Для забезпечення рівного доступу до соціальних послуг всіх вразливих мешканців громади необхідно забезпечити фінансову підтримку тим, хто може надавати та тим, хто потребує соціальних послуг.
Саме на рівні громади повинні здійснюватися призначення та виплата різних видів фінансової підтримки у вигляді компенсацій за надання соціальних послуг, для фізичних осіб – надавачів, або для самостійної організації соціального обслуговування для отримувачів соціальних послуг. Це безумовно сприятиме не тільки підвищенню активності та відповідальності громадян але й підвищить авторитет влади та відновить довіру громади до її очільників.
Важливим питанням залишається сьогодні управління соціальними послугами – створення інституту менеджерів соціальної підтримки населення, які відповідатимуть за планування, координацію та контроль якості соціальних послуг, надаватимуть допомогу тим, хто вирішив отримати необхідні соціальні послуги за межами громади.
Важливо, щоб ефективна та справедлива система соціального обслуговування створювалась саме зараз, в момент закладки «фундаменту» державного управління. Побудова надійного, стабільного суспільства, яке спроможне надавати необхідну дієву підтримку тим, хто опинився в складних життєвих обставинах, неможливо без спільних зусиль громадськості і влади.
Сучасним нормативним законодавством у сфері соціальних послуг забезпечена участь громадськості на всіх етапах соціального обслуговування (під час вивчення потреб, планування, організації надання, моніторингу та контролю якості соціальних послуг).
Разом з тим, механізм такої участі детально не визначений та у своїй більшості, обмежується представництвом в дорадчих органах, де не завжди буває почутий голос громадськості.
Питання є, під час реформування їх стає ще більше.
Але ми зосереджені не тільки на пошуку проблем, недоліків та питань, але й на пошуку відповідей спільно з усіма небайдужими оптимістами.

Залишити відповідь

testimonial-bg

Контактна інформація

Напишіть нам

Ви можете зв'язатись з нами за допомогою наступної форми

[email protected]
+38 (097) 104 38 02
+38 (099) 197 20 30