Досвід збору інформації про потреби переселенців в різних громадах

Як місцеві громади, які прийняли значну кількість внутрішньо переміщених осіб, оцінюють їхні потреби та проблеми, з якими вони стикаються? Що враховується при такій оцінці? Хто відповідальний за вивчення ситуації? Де використовуються отримані дані? Ці та інші питання мали змогу обговорити у минулий четвер, 12 березня, у м. Харків спеціалісти управлінь соціального захисту населення, центру зайнятості, відділів освіти та інших державних установ, а також громадські активісти, які опікуються проблемами ВПО,  з Харківської, Донецької, Запорізької та Київської областей.

Варто зазначити, що окремого дослідження щодо потреб ВПО в жодній громаді проведено не було[1]. Як правило, державні органи мають дані, які зібрані під час реєстрації внутрішньо переміщених осіб. Це, зокрема, інформація про потреби у житлі, працевлаштуванні, відновленні виплат, а також необхідність влаштування дітей у дитячі садки та школи. Оновлення таких даних відбувається нечасто і тільки тоді, коли переселенець повторно звертається за допомогою в установу соціального захисту або ж міняє місце реєстрації.

Разом з тим, присутні представники державних органів зазначили, що також намагаються контактувати с громадськими організаціями та благодійними фондами, які допомагають ВПО, та дізнаються від них про те, що турбує внутрішньо переміщених осіб на сьогоднішній день. Зокрема, місцева влада м. Бердянськ активно співпрацює з громадськістю та запрошує її під час проведення сесійних засідань, на яких розглядаються питання ВПО.

Громадські організації в свою чергу володіють інформацією, яку збирають під час проведення різних заходів, направлених на просвітництво переселенців, а також при видачі благодійної допомоги. Під час зустрічей, тренінгів, навчань громадські активісти та волонтери фіксують всі проблеми, про які розповідають внутрішньо переміщені особи. Така практика розвинута, зокрема, у БФ «Слов’янське серце» та ГО «Волонтерська ініціатива «Станція Харків». Остання окрім цього веде базу даних всіх ВПО, які коли-небудь зверталися по допомогу. Власні телефонні гарячі лінії також є суттєвими джерелами інформації для громадських організацій. Озвучені від переселенців труднощі стають час від часу ідеями за впровадження нових ініціатив. Зокрема, БО «Благодійний фонд «Восток СОС» постійно розвиває напрямки своєї роботи, орієнтуючись саме на потреби ВПО. Це і гуманітарна допомога, і юридичні консультації, і соціально-психологічний супровід людини, і документування порушень прав ВПО, і адвокаційна діяльність, спрямована на захист соціальних, громадянських та політичних прав внутрішньо переміщених осіб, а також громадян, що постраждали внаслідок конфлікту.

За словами представників державних органів, є декілька проблем, які перешкоджають збору даних щодо потреб ВПО. По-перше, це проблеми із роботою єдиної інформаційної бази даних ВПО. У ній не завжди підтягуються дані з інших інформаційних систем, зокрема, щодо працевлаштування ВПО, наявності соціальних виплат та пільг, перетину КПВВ. По-друге, управління соціального захисту населення не мають доступу до узагальнених даних щодо потреб ВПО у базі і вимушені підраховувати це у ручному режимі. По-третє, окремі дослідження щодо потреб ВПО вимагають виділення додаткових видатків з бюджету, що є складним завданням у період кризи.

Другу половину робочої зустрічі було присвячено також обговоренню роботи державних органів у частині перенаправлення внутрішньо переміщених осіб у разі виявлення у них тих чи інших потреб. На думку учасників заходу, розробка інформаційних буклетів, присвячених цьому питанню, є особливо актуальною в період зміни органів державної влади, відповідальних за збір даних щодо потреб ВПО.

Захід проведено у рамках проєкту «Розробка інструменту аналізу потреб внутрішньо переміщених осіб», що реалізовується в межах гранту, наданого проєктом Ради Європи «Внутрішнє переміщення в Україні: розробка тривалих рішень».

[1] Виключення становить тільки Ізюмська ОТГ, де на початку цього року Харківський інститут соціальних досліджень в рамках проєкту «Розробка інструменту аналізу потреб внутрішньо переміщених осіб» провів масове опитування ВПО.

Залишити відповідь

testimonial-bg

Контактна інформація

Напишіть нам

Ви можете зв'язатись з нами за допомогою наступної форми

khisr.media@gmail.com
+38 (057) 754 80 94
+38 (097) 104 38 02